Afvallen terwijl je achter je bureau zit – het kan!

Werk jij van achter een bureau en breng jij het grootste gedeelte van je dag zittend door? Dan heb je meer kans om aan te komen dan iemand die veel in beweging is gedurende zijn of haar werkdag. Toch kun je heel goed afvallen vanaf je zittende werkplek. Dat doe je zo.

 

Zittend afvallen; klinkt goed hè?

 

Zittend werken

Bureauwerk gaat vaak gepaard met nauwelijks beweging en achterloos snaaien terwijl je naar je scherm staart. En van snaaien komt meer snaaien, en van weinig bewegen krijg je nóg minder zin om te sporten dan je wellicht al had. Maar de hulp is nabij. NewFysic geeft je de beste tips.

 

Tip 1: Neem je eigen snacks mee

Die zin in iets lekkers om drie uur ’s middags is niemand vreemd. En zo’n snoepautomaat op de gang is dan ontzettend onhandig als je gezond probeert te eten. De oplossing is simpel maar vergt wel wat voorbereiding. Bereid ’s ochtends voor je vertrek je snacks van de dag voor. Neem was snoeptomaatjes mee, pak crackers en mager beleg in of haal wat fruit en yoghurt onderweg naar je werk.

 

Tip 2: Verstop eten

Onderzoek toont aan dat wanneer er eten of snoep op tafel ligt, je eerder geneigd bent het te eten. Zorg er dus voor dat je zorgvuldig bij elkaar verzonnen snacks van de dag uit het zicht zijn. Bewaar ze in de ijskast, je kastje of laat ze in je tas zitten tot het tijd is voor je tussendoortje.

 

Tip 3: Knijp in je billen bij elke email

De hele dag op je billen zitten betekent niet dat je die bilspieren helemaal niet hoeft te gebruiken. Knijp bij elke email die je verzend 5 seconden lang je billen samen. Ontspan dan even en herhaal dit drie keer. Op een gegeven moment wordt het routine en heb je aan het einde van de week ijzersterke bilspieren gekweekt.

 

Tip 4: Verander van houding

Verander elk half uur van houding als je achter je bureau aan het werk bent. Een goede houding waarin je je buikspieren trant is de volgende:

  • Pas je stoel zodanig aan dat je heupen iets boven je knieën zweven
  • Leun dan naar voren zodat je borst boven je heupen valt
  • Duw je schouderbladen tegen elkaar

In deze houding train je je rug en je buikspieren terwijl je al je e-mails wegwerkt.

 

Tip 5: Beweeg onder je bureau

Er zullen maar weinig managers zijn die hun medewerkers de hele dag squats naast hun bureau laten doen. Ga rechtop zitten met je beide voeten plat op de grond. Strek een been zodat deze parallel met de vloer is, flex je voet en hou dat 5 seconden vol. Laat het been langzaam weer zakken en herhaal met je andere been. Doe dagelijks zo’n tien van deze oefeningen en je creeert echt sterkere en mooiere benen.

 

Dit artikel is geschreven door Fleur (45). Fleur houdt van het leven, van haar grote gezin, van haar werk én van gezelligheid. En da’s best een klus, het in de lucht houden van al die ballen én gezond te blijven leven. Daarom is ze groot fan van NewFysic. Ze neemt ons mee in haar dagelijks leven en in het vinden van een gezonde balans tussen lekker eten, lekker leven en geluk.

 

Foto: Arnel Hasanovic via Unsplash

 

Ontdek de unieke afvalmethode van NewFysic. Meer dan 100.000 mensen gingen je voor.

Ga direct aan de slag