03 december 2018

10 x zo houd je maat tijdens een etentje

Vind je het moeilijk om bij etentjes maat te houden en kom je regelmatig met je broek op knappen het restaurant uit? Merel weet er alles van. Onderstaande tips kunnen je helpen.

Uit eten is heerlijk en bovenal hartstikke gezellig. Maar hoe zorg je nu dat je maat houdt en al je harde werk niet voor niets is geweest? Simpel. Lees onderstaande tips goed door voor je uit eten gaat en je geniet zonder schuldgevoel.

10 x maat houden tijdens een etentje

  1. Ga niet de hele dag ‘sparen’ als je ’s avonds uit eten gaat. Eet die dag normaal en regelmatig. Eet vlak voordat je van huis weggaat nog wat fruit of een volkoren cracker met mager beleg. Je gaat dan veel rustiger aan tafel en valt niet als een wilde aan op alles wat aan tafel wordt geserveerd.
  2. Deel gerechten met je tafelgenoot. De meeste porties zijn genoeg voor twee en bijbestellen kan altijd nog.
  3. Als je genoeg gegeten hebt, stop dan met eten. Genoeg gegeten hebben is niet hetzelfde als helemaal ‘vol’ zitten.
  4. Je hoeft wat over is niet weg te gooien. Wat over is laat je inpakken en neem je mee naar huis. Dan heb je wat lekkers voor morgen als lunch. Heerlijk! En alsnog waar voor je geld.
  5. Bestel extra groente. In elk restaurant is het mogelijk om extra salade of een extra portie groente te bestellen. Staat het niet op de kaart? Vraag het dan aan de ober. Ze kunnen het voor je maken.
  6. Ga je uit eten met het idee ‘ik ga bijna nooit uit eten, nu mag ik eten wat ik wil’? Dit is een gedachte die bijdraagt aan overeten (en dus overgewicht). Denk na over wat je ├ęcht wilt eten en waarom. Maak keuzes.
  7. Vind je het moeilijk maat te houden als je in gezelschap bent en anderen ziet eten? Of blijf je doorgaan met eten zolang er eten voor je neus staat? Blijf zelf nadenken. Eet je omdat het er staat of vind je het echt lekker/heb je er echt trek in?
  8. Van te voren nadenken over het etentje en met een plannetje naar het restaurant gaan helpt ook. Bijvoorbeeld een afspraak met jezelf maken over het aantal glazen wijn of wel of geen voor/nagerecht. Een plan werkt.
  9. Vraag de saus en dressing in aparte schaaltjes bij het gerecht. Op deze manier kun je deze zelf doseren.
  10. Gekookte, gestoofde of gegrilde gerechten bevatten doorgaan minder vet (en dus calorie├źn) dan de gebakken/gefrituurde variant. Dus kies bij voorkeur voor deze gerechten.
  11. Tot slot: Eet rustig en geniet!

 

LEES OOK: Dit zijn de beste alternatieven voor alcohol

 

Praktische tips

  • Kies vooraf voor een salade, carpaccio of heldere soep.
  • Neem twee voorgerechten als voor- en hoofdgerecht.
  • Als je alcohol drinkt, kies dan voor wijn en geen bier. Bij voorkeur droge witte of rode wijn en probeer bij elk glas wijn twee glazen water te drinken.
  • Sla het dessert over en kies voor een kopje koffie of thee: dit scheelt een hoop calorie├źn.

Lukt het je niet volgens je voedingsplan te eten? Slik dan voorafgaand aan de maaltijd de No Regret. Dan kun je lekker eten en drinken zonder extra aan te komen.

 

Dit artikel werd geschreven door Merel (23), die onlangs begon aan haar eerste baan en zich rustig maar zeker losmaakt van haar (met bier gevulde) studentenleven. Samen met haar huisgenoten probeert ze door middel van de NewFysic methode wat rust en regelmaat in haar rijke sociale leven te krijgen.

Foto: rawpixel via Unsplash