18 oktober 2018

Sushi & NewFysic: wat kun je bestellen?

Ga je sushi eten? Lees je dan van tevoren even in, als je NewFysic volgt. Want wat kun je nu het beste kiezen als je naar een Japans restaurant of sushi bar gaat? Merel vertelt het je.

Ik ben gék op sushi. En nu ik NewFysic volg, blijkt dat je een heleboel gerechten gewoon kunt bestellen. Je moet alleen even weten hoe je door de menukaart heen navigeert.

Witte rijst

Sushi bevat vaak witte rijst, wat veel snelle suikers bevat. Dus probeer daar niet teveel van te nemen. Sommige restaurants bieden de optie van sushi met bruine (zilvervlies)rijst aan. Nog beter zou je kunnen kiezen voor enkel sashimi, dit is heel dun gesneden rauwe vis (of soms vlees) of schaal -en schelpdieren en bevat geen rijst.

Voorgerecht

Als voorgerecht zou je kunnen kiezen voor een misosoep of een zeewiersalade. Tussendoor zou je (gegrilde/gewokte) groente of een paar edamame (sojaboontjes)kunnen nemen, deze sojabonen bevatten eiwitten en vezels.

 

LEES OOK: Gezond uit eten, hoe doe je dat?

 

Hoofdgerecht

Probeer voor de rest gegrilde gerechten te bestellen, bijvoorbeeld vis en spiesjes van kipfilet, biefstuk of ossenhaas. Kies liever niet voor tempura of andere gefrituurde gerechten. Deze gerechten zijn helemaal ‘safe‘:

  • salade van zeewier
  • misosoep
  • ebi-su (garnalen)
  • yakitori, spiesjes van kip en ui, gegrild met een teriyakisaus
  • oshinko, zuur van kool
  • ohitashi, gekookte spinazie met sesamzaadjes
  • shabu-shabu, dungesneden rundvlees gekookt met paddestoelen, kool en andere groenten
  • yakimono, diverse gegrilde gerechten
  • sashimi, in plakjes gesneden rauwe vis, geserveerd met wasabi (Japanse mierikswortel), sojasaus en ingelegde gember

Verboden voedsel

Verboden voedsel bestaat niet. Wanneer je echt heel erge trek hebt in iets en het jezelf ontzegt, dan blijf je er de hele dag aan denken en eet je voedsel wat eigenlijk niet je behoefte vervuld en daardoor eet je onbewust meer. Wanneer je dus echt niet zonder iets kunt, een stukje tempura bijvoorbeeld, eet hier dan een hele kleine portie van.

 

LEES OOK: Dit zijn de beste alternatieven voor alcohol

 

Tip!

Bestel een grote fles mineraalwater en probeer niet teveel alcohol te drinken (al weet ik hoe lekker sake kan zijn ;)). Nog een goeie: als je met stokjes eet, eet je vaak langzamer. Dit is gunstig voor je verzadigingsgevoel. En neem als afsluiter een lekker kopje koffie of thee!

 

Dit artikel werd geschreven door Merel (23), die onlangs begon aan haar eerste baan en zich rustig maar zeker losmaakt van haar (met bier gevulde) studentenleven. Samen met haar huisgenoten probeert ze door middel van de NewFysic methode wat rust en regelmaat in haar rijke sociale leven te krijgen.

Foto: j via Unsplash

Gerelateerd nieuws

10 oktober 2018

No Regret: zondigen zonder schuldgevoel

Zelfs als je je streng aan je persoonlijk voedingsplan houdt, komt het wel eens voor dat je wilt of ...

01 augustus 2018

Zo vergeet je je supplementen niet

Als je de hele dag van hot naar her vliegt, kun je je supplementen nog wel eens vergeten, weet Fleur...