01 augustus 2018

Voeding en ontzwangeren: wat werkt?

Haaruitval, vermoeidheid, duizeligheid, (nacht)zweten… Het zijn allemaal fases waar je lijf doorheen gaat tijdens het ontzwangeren. Emma weet er – uit eigen ervaring – alles van en zocht uit hoe voeding je kan ondersteunen in dit proces.

Ik vond het best een zware tijd, die maanden na de bevalling. Ik had dan wel het mooiste wonder in mijn armen maar kampte ook met een intens slaaptekort, onzekerheid over dit nieuwe leven en lichamelijk kwaaltjes die weliswaar bij het ontzwangeren hoorden, maar desalniettemin vervelend waren. Ik noem opvliegers, moeilijke stoelgang, hoofdpijn en vergeetachtigheid. Herkenbaar?

Laatst las ik over hoe voeding je kan ondersteunen in dit proces, nou dat had ik indertijd graag geweten. Ik heb ze voor jou op een rij gezet.

Vermoeidheid

Laten we maar beginnen bij de meest voorkomende kwaal: vermoeidheid. ’s Nachts voeden, een baby die vaak wakker is of nog geen dag/nacht-ritme heeft… Er zullen maar weinig jonge moeders zijn die hier geen last van hebben. Om ervoor te zorgen dat die gebroken nachten jou niet ook opbreken, kun je zorgen voor een passend voedingspatroon. Eet verse producten, kies voor complexe koolhydraten en verban suiker uit je dieet; dit zorgt even voor een opleving maar daarna dendert je energieniveau weer keihard naar beneden.

Vergeetachtigheid

Je zult niet de eerste pas bevallen vrouw zijn die kampt met vergeetachtigheid. Je bent moe, je hormonen doen nog een rondje door je lijf en, niet onbelangrijk: je hebt opeens een baby om voor te zorgen; dat neemt een groot deel van je hersencapaciteit in beslag. Door het eten van omega-3 vetzuren, stimuleer je je geheugen. Deze vetzuren zijn voornamelijk te vinden in vette vis zoals zalm, makreel, sardientjes en forel. Je kunt ook door middel van een supplement aan je dagelijkse hoeveelheid komen.

 

LEES OOK: Hair, Skin, Nails: voor een volle bos haar, stralende huid en sterke nagels.

 

Moeilijke stoelgang

De eerste keer naar de wc na de bevalling (voor een grote boodschap) is voor veel pas bevallen vrouwen een angstaanjagend vooruitzicht. Uiteindelijk blijkt er helemaal niet zoveel aan de hand te zijn om je zorgen over te maken, maar het kan wel helpen je voeding wat aan te passen om je stoelgang wat soepeler te laten verlopen.

  • Drink voldoende water (1,5 liter per dag)
  • Eet vezelrijke voeding
  • Verban suikers (tijdelijk) uit je dieet

 

Vocht vasthouden / zweten

Ben jij tijdens je zwangerschap een van de ongelukkigen geweest die veel vocht vasthield? Dan kun je er donder op zeggen dat je je bed wat vaker mag verschonen in de eerste weken na de bevalling. Je raakt dit vocht in de weken en maanden na je bevalling namelijk kwijt. Dat doet je lichaam door middel van (nacht)zweten en veel plassen. Hier is niet zoveel tegen te doen, laat het gewoon gebeuren. Bovendien ben je dat vocht sowieso liever kwijt dan rijk.

 

LEES OOK: Tips om ongemerkt meer te bewegen

Overtollige kilo’s

Bij een normale BMI mag je tussen de 10 en 15 kilo aankomen. Dat betekent (helaas) niet dat je die na je bevalling ook direct weer kwijt bent. Neem een ding van mij aan: ga niet diëten vlak na je bevalling. Je lijf heeft die reserves nodig om die eerste periode door te komen. Gezond en vers eten is echter wel belangrijk, al niet aan te raden. Ben je na een aantal maanden nog niet op je oude gewicht en wil je graag weer in je oude broeken passen? Dan kan NewFysic je helpen. Lees hier hoe het werkt en hoe je je kunt aanmelden.

Tot slot

Wees niet te streng voor jezelf. Je lichaam heeft de afgelopen maanden een geweldige prestatie geleverd en daar mag je best even van bijkomen. Geef jezelf de tijd weer op gewicht te komen en een nieuwe balans te vinden.

 

Dit artikel is geschreven door Emma. Emma (32) is hobbykok en weet heel veel over gezonde én lekkere voeding. Vanuit haar keuken in Haarlem maakt ze de smakelijkste recepten voor zichzelf en haar peuter, uiteraard passend bij de NewFysic methode. Wekelijks inspireert ze met een nieuw recept of leuke tip die de weg naar een gezonde leefstijl leuk en makkelijker maken.

Foto: John Looy via Unsplash