Zo start je met hardlopen

Niet-hardlopers hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn heel goed in het bedenken van excuses om niet te hoeven gaan. Maar als ze heel eerlijk zijn zou het eigenlijk best een goed idee zijn om af en toe een rondje te lopen. Deze tips helpen je over de eerste (en tweede, en derde) drempel.

 

Let maar op, straks ben je niet meer te stoppen.

 

Voordat je gaat hardlopen

Om meteen die eerste drempels te tackelen:

  • Je hebt echt geen nieuwe hardloopschoenen nodig. Als je start ben je in principe nog niet toe aan professionele schoenen en kun je prima beginnen met de gympen die je nog in de kast hebt liggen. Mocht je de smaak op een gegeven moment te pakken hebben kun je er altijd nog voor kiezen nieuwe schoenen aan te schaffen. Zo, daar gaat je eerste excuus al.
  • Start langzaam. Als je meteen al heel hard gaat rennen, zul je zien dat je snel buiten adem bent en totaal ongemotiveerd om verder te gaan. Als je start met een (heel) rustig tempo, houd je het langer vol en blijft het leuk. Een tempo waarin je nog kunt praten is perfect om mee te beginnen.
  • Pas je voedingspatroon (nog) niet aan. Mocht je nu professioneel gaan trainen voor je hardloop carrière, zul je meer koolhydraten tot je moeten nemen. Maar als je start met hardlopen, kun je gewoon blijven eten wat je eet.
  • Voorkom een hardloopsessie op een lege maag. Eet zo’n 1,5 tot 2 uur voor je gaat lopen. Dan heb je genoeg in je maag om het loopje af te maken, en zit je ook niet zo vol dat het rennen vervelend wordt.
  • Zorg dat je je niet gaat vervelen. Spreek af om samen met iemand ander te rennen, luister naar muziek of zet een podcast op.
  • Vergeet je warming-up niet. Voordat je start met rennen is het goed om een minuut of 5 rustig te lopen. Je warmt je spieren dan op een veilige manier. Laat het stretchen nog even wachten tot na je hardloop sessie.

 

Nadat je gaat hardlopen

Ook na je loop zijn er een aantal dingen die je beter (niet) kunt doen:

  • Cool down en rek. Beëindig je rondje met 5 minuten rustig lopen en daarna wat stretchen. Zorg dat je al je beenspieren even rekt voor je onder de douche stapt.
  • Eet. Alles wat je na je work out eet, verstevigt je spieren. Eet daarom iets dat rijk is aan eiwitten en eet het ongeveer een uur na het sporten (ongeveer op het moment dat je bent gestopt met zweten).
  • Drink water. Tijdens het hardlopen zweet je, waardoor je een heleboel vocht kwijtraakt. Drink dus extra water na een training, maar zorg ook dat je gedurende de dag al wat meer drinkt dan normaal.
  • Wees trots. Je hebt wel mooi weer al die drempels getrotseerd en hebt een rondje gelopen. Chapeau!

 

Dit artikel werd geschreven door Merel (23), die onlangs begon aan haar eerste baan en zich rustig maar zeker losmaakt van haar (met bier gevulde) studentenleven. Samen met haar huisgenoten probeert ze door middel van de NewFysic methode wat rust en regelmaat in haar rijke sociale leven te krijgen.

Foto: Andrew Tanglao via Unsplash

Start nu online met de afslankmethode van NewFysic, ideaal om vanuit huis aan een gezond gewicht te werken!

Ga direct aan de slag