Buikvet is gevaarlijk

Buikvet verliezen is, buiten dat het een esthetische wens kan zijn, ook een noodzakelijke vereiste voor een lang en gezond leven. Het hebben van te veel visceraal vet kan namelijk gevaarlijk zijn voor je gezondheid.

De plek van het opgeslagen vet
Afhankelijk van waar het vet is opgeslagen in het lichaam kan het jouw gezondheid beïnvloeden. Het meeste vet dat door je lichaam wordt opgeslagen op armen, benen, rug en billen wordt beschouwd als subcutaan vet (=onderhuids vet). Visceraal vet zit rond je organen. In volksmond ‘orgaanvet’ of ‘buikvet’. Heb je hier te veel van, dan kan dat flinke gevolgen hebben voor je gezondheid.

‘Blubber buikje’
Subcutaan (onderhuids) vet is het knijpbare, zachte, blubberige vet precies tussen de huid en spieren dat je warm houdt en waar extra calorieën zich opslaan. Subcutaan vet kun je vastpakken. Visceraal vet slaat ook calorieën op, maar is niet zo ‘knijpbaar’ omdat het zich in en rond de organen bevindt. Het zit diep verborgen in de buikstreek, onder de spieren. Daardoor is het stevig of hard (in plaats van sponzig) wanneer je erop drukt.

Gevaarlijk vet
Vet slaat niet alleen calorieën op, het is een levend weefsel dat hormonen kan produceren en afgeven die invloed hebben op alle andere organen. Vet in de buikholte is actiever dan onderhuids vet en kan meer hormonen afgeven dan wenselijk. Het hebben van veel visceraal vet, kan je cholesterol en bloeddruk verhogen. Visceraal vet kan je daarnaast ook minder gevoelig maken voor insuline, waardoor de kans op diabetes type 2 verhoogt.

Buikvet en Covid-19
Op dit moment is het dossier buikvet weer zeer actueel, aangezien bijna de helft van de patiënten die zijn overleden aan de gevolgen van het coronavirus, overgewicht had. Hier lees je daar meer over in een Nieuwsuur artikel.

Zelfs als je dun bent, kun je nog steeds visceraal vet rond de buikstreek hebben. ‘Slank’ zijn betekent niet automatisch dat je gezond bent. Bij NewFysic meten wij wekelijks het vetpercentage en het visceraal vet.

We gunnen al onze klanten een vitaal leven. Voor ons betekent dat de mate waarin je in staat bent om nog met je (klein) kinderen te spelen.  Daar is een goed immuunsysteem en een goed functionerend lichaam voor nodig. Dat is wat ons betreft nog belangrijker dan hoe je er uit ziet.

Hier zijn een paar trucjes om erachter te komen wat de status van jouw buikvet is.

Methode 1: Appels en peren. Het ‘peren lichaam’ hebben de neiging om meer vet op te slaan in de onderste ledematen (heupen, dijen, billen) als onderhuids vet. Minder gevaarlijk dus. Terwijl appels meer vet in het bovenste deel (buik, romp en borst) als visceraal vet hebben. Het vergt een snelle blik, maar dit is een ‘simpele’ manier om in te schatten of je meer visceraal dan onderhuids vet hebt.

Methode 2: Tailleomtrek. Leg je vinger op de bovenkant van je heupbot (deze zit ongeveer op dezelfde hoogte als je navel aan beide zijkanten van je lijf, als een soort richel) en meet de omtrek met een meetlint. Vergeet niet te ontspannen en houd je buik vooral niet in (wees eerlijk naar jezelf). Neem 2-3 metingen en pak daarvan het gemiddelde. Mannen zouden een taille moeten hebben van minder dan 102 cm en vrouwen minder dan 89 cm. Daarboven wordt het ‘gevaarlijk’.

Methode 3: Taille-tot-heup verhouding. De taille-tot-heupverhouding neemt de omtrek van je taille (zie methode #2) en deelt deze door de omtrek van je heupen. Om je heupen te meten, ga je voor een spiegel staan en zoek je het breedste deel van je billen en meet je die omtrek. Gebruik dan deze formule:

Taille-tot-heup verhouding = tailleomtrek delen door heupomtrek. Let op! Eerst de tailleomtrek invoeren op je rekenmachine, dan delen door de heupomtrek, niet andersom.
Mannen zouden een taille-tot-heup verhouding van minder dan 1 moeten hebben, terwijl vrouwen minder dan 0,8 zouden moeten hebben. Daarboven wordt gezien als ‘gevaarlijk’.

Genen
Neem je genen ook mee in je inschatting. Hoe is de gezondheidsgeschiedenis van je familie? Als je ouders of broers en zussen insulineresistentie, diabetes, hartaandoeningen, hoge bloeddruk of niet-alcoholische leververvetting hebben, loop je mogelijk een groter risico om visceraal vet op te slaan. Het in de gaten houden van je viscerale vet kan gunstig zijn, maar weet dat de oorzaken van deze chronische ziekten complex zijn.

Ok, na het lezen van bovenstaande tekst ben je misschien volledig in paniek. Helemaal niet nodig. Het feit dat je het leest is al een stap in de goede richting 🙂 Er het goede nieuws is dat je er echt wat aan kunt doen, zeker in combinatie met NewFysic.

Een gezonde leefstijl: doe het nu.

  • Val af. Als je teveel orgaanvet hebt, komt dat omdat je teveel vet hebt. Punt. Onmogelijk om teveel (buiten de marges) visceraal vet te hebben zonder dat je te veel lichaamsvet hebt.
  • Hanteer een gevarieerd voedingspatroon. het voedingsplan van NewFysic is vet- en suikerarm. Het is gevarieerd en rijk aan volle granen, vers fruit, groenten en magere eiwitten zoals magere vleeswaren, vis, eieren en zuivel. Wees daarnaast ook vooral niet bang om 2 keer per week ‘vetten’ te eten in de vorm van bijvoorbeeld vette vis. Draai de toegevoegde suikers, alcohol en transvetten terug, omdat deze voedingsstoffen sneller kunnen eindigen als visceraal vet.
  • Beweeg 30-60 minuten per dag
  • Slaap meer, beperk je stress. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar om voor je lichaam te zorgen, moet je ook voor je mentale toestand zorgen. Slaaptekort (gemiddeld minder dan 7 uur per dag) en stress kunnen je gezondheids- en fitnessdoelen flink in de weg zitten. Vergeet niet dat het niet alleen om je gezondheid gaat; het gaat ook om hoe je je voelt en je geluk.

Heb je vragen, stuur ons dan een mail via info@newfysic.nl of een WhatsApp bericht op 0651851274. Ons team staat op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 graag voor je klaar.

Start nu online met de afslankmethode van NewFysic, ideaal om vanuit huis aan een gezond gewicht te werken!

Ga direct aan de slag