Hormonen en voeding

Hormonen…we weten er alles van, toch? Maar weet je ook dat een gezonde hormoonbalans grotendeels verantwoordelijk is voor de aansturing van vrijwel alle processen in ons lichaam en dat het daarom ook belangrijk is om hier even bij stil te staan. De reden dat veel vrouwen zich niet fit voelen, hangt bijna altijd samen met hun hormoonbalans. Als onze hormonen uit balans zijn dan gaat er vroeg of laat ergens iets mis en liggen de klachten op de loer. We geven je graag wat tips over hormonen en voeding, de werking van hormonen en wat je er zelf aan kunt doen!

Hoe weet je nu of je hormonen uit balans zijn?

Er zijn ontelbare signalen die kunnen duiden op een disbalans in de hormoonhuishouding maar we geven hier de belangrijkste 5 signalen aan:

1. Hormonen en voeding
Voeding heeft een hele grote rol op onze hormoonhuishouding. Neem bijvoorbeeld die onbeheersbare eetbuien. Deze kunnen uiteraard meerdere oorzaken hebben maar vaak liggen er allemaal hormonale disbalansen aan ten grondslag. Veel voorbewerkt voedsel is dusdanig bewerkt met zout, zoet en vet dat het een verslavende werking kan hebben op onze hersenen. We verlangen hierdoor steeds vaker naar méér. Ook kunnen eetbuien tijdelijk troostend werken, we verlangen dan stiekem eigenlijk naar een knuffel, een compliment of aandacht.

2. Gewicht
Val je moeizaam af dan kan dat te maken hebben met een disbalans in je hormonen. Tuurlijk is het ook belangrijk dat je genoeg beweegt en de juiste voeding tot je neemt maar bij een disbalans van je hormonen is dat vaak niet genoeg. Te veel insuline in je bloed zorgt er namelijk voor dat je op dat moment geen vet kunt verbranden. Te veel xeno-oestrogenen uit je voeding of gifstoffen uit je omgeving kunnen zorgen voor hardnekkige vetopslag en een traag werkende schildklier zorgt ook voor een lage vetverbranding. Kortom: gezond eten maar toch vet of vocht vasthouden wijst ook vaak op een hormonale disbalans. Heb je het vermoeden dat dit bij jou ook zo is, praat er eens over met je NF coach!

3. Stemmingswisselingen
Merk je ook dat je de dagen voordat je menstruatie begint een beetje een kort lontje hebt en dat je jezelf niet meer herkent? Lukt het je niet om daar ook zelf invloed om op uit te oefenen? Deze stemmingswisselingen zijn eveneens het gevolg van hormonen die ten opzichte van elkaar uit balans zijn geraakt. Pre Menstrueel Syndroom of PMS is niets anders dan een hormonale disbalans.

4. Opgejaagd en opgebrand tegelijk
In dit geval is het hormoon cortisol uit balans. De meesten van ons kennen cortisol wel als stresshormoon. We hebben het van oorsprong nodig om onszelf te behoeden voor gevaar maar het zorgt er ook voor dat het ons lichaam op scherp zet. Chronische stress zal uiteindelijk zorgen voor hoge niveaus van cortisol in je lichaam en dit hoge niveau verstoort allerlei herstelprocessen en balansen in je lichaam. Fluctuerende niveaus van cortisol kunnen je het gevoel geven dat je enerzijds opgefokt bent en tegelijkertijd opgebrand. Je kunt ’s avonds laat maar niet in bed komen maar ’s morgens vroeg ben je uitgeput. Cortisol is het hormoon dat wordt gemaakt in je bijnieren. Als je bijnieren het uiteindelijk opgeven omdat er continu zoveel cortisol aangemaakt moet worden, kan er sprake zijn van bijnieruitputting en dat willen we niet!

5. Verminderde sekslust
Een laag libido bij vrouwen kan absoluut als oorzaak hebben dat je hormonen uit balans zijn. Maar liefst 70% van de klachten over een laag libido heeft een hormonale oorzaak. Ook wij vrouwen hebben testosteron nodig om zin te krijgen in vrijen. Normaal gesproken maken we dat ook in voldoende mate aan, alhoewel veel minder dan mannen uiteraard. Een teveel aan oestrogeen of juist ook een te weinig aan oestrogeen kan de oorzaak zijn van een te laag testosteron.  Maar ook ons schildklierhormoon- en cortisolniveau hebben hier invloed op. Poeh, die hormonen hebben dus inderaad wel invloed op zo’n beetje alles.

En dan nu het goede nieuws…je kunt zelf weer je hormonen in balans brengen!

Hormonen en voeding
Basisregel
De basisregel van een gezond hormoonbalans is, honger jezelf niet uit! Het is erg belangrijk dat je lichaam voldoende (goede) voedingsmiddelen binnenkrijgt, let erop wat je eet en eet altijd voldoende. Dit helpt ook mee om die onbeheersbare eetbuien te vermijden!

Eet zoveel mogelijk natuurlijke (groene) voeding
Zoals je net hebt kunnen lezen heeft het eten van veel voorbewerkt voedsel een negatief effect op onze hormoonhuishouding. Hormonen en voeding is dus wel degelijk iets om even bij stil te staan. Eet het liefst alleen maar of in ieder geval zo veel mogelijk plantaardige/natuurlijke voedingsmiddelen, puur en onbewerkt voor een gezond lichaam en een gezonde hormoonhuishouding. Dit valt echt niet altijd mee want de verleidingen liggen overal op de loer. Pak het heel rustig aan, stapje voor stapje. Begin met verse groenten en fruit. Vooral groene (blad) groente (bijvoorbeeld spinazie) is belangrijk omdat groene bladgroente veel magnesium bevat en magnesium draagt weer bij aan het reguleren van het cholesterol en de botontkalking in de overgang. Het is daarom ook belangrijk dat je genoeg calcium en vitaminen D binnenkrijgt.

Proteins
Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en zijn onmisbaar bij de productie van hormonen. Sommige aminozuren worden aangemaakt door het lichaam maar de overige essentiële aminozuren moeten gehaald worden uit eten. Het is dan ook erg belangrijk dat je voor eiwitrijke voeding kiest zoals, vlees, gevogelte, eieren, vis en wild.

Vet mag!
De goede vetten binnenkrijgen is belangrijk voor het testosteron en het groeihormoon om in balans te blijven. Je kan de juiste vetten vinden in vis, omega 3 en in eieren. Probeer 1x per week een heerlijk visgerecht te maken voor jezelf.

Hormoonbooster
Er bestaan ook hormoonboosters die te vinden zijn in beperkte voedingsmiddelen. Wil jij je hormonen even een boost geven? Dan kan je het volgende eten: eieren, magere vissoorten, vette vissoorten, zeewier, zeekraal en algen, blauwe bessen, zwarte peper, gember en kurkuma.

En er is nog meer…

Rust en ontspanning
De beste remedie tegen stress is om er ontspanning tegenover te zetten. Dit is voor iedereen anders. Ga op zoek naar een manier van ontspannen die bij jou en je levensstijl past en waarbij je echt voelt dat de stress uit je lichaam verdwijnt. Maak er ruimte voor, slaap genoeg, wees lief voor je lichaam en het zal lief voor jou zijn.

Blijf in beweging
Tijdens de menopauze neemt het oestrogeen af waardoor je spieren afnemen. Probeer daarom goed in beweging te blijven, maak een heerlijke wandeling of pak vaker de fiets. Laat het niet afhangen van het weer, doe het gewoon. Wat we ook vaak terug horen van onze leden is dat de momenten die vaak lastig zijn qua eten (bijvoorbeeld de avond) dat ze juist DAN de wandeling gaan maken!

Heb je vragen of jouw hormoonhuishouding, wil je tips over hoe je hier op kunt letten tijdens het volgen van onze methode, overleg het dan ook eens met je coach! Zij weet als geen ander wat de functie van voeding op een gezonde hormoonbalans is en helpt je er graag bij.

Maak online een afspraak met je coach (log dan eerst in op MijnNewFysic) of meld je aan voor een intake.

Start nu online met de afslankmethode van NewFysic, ideaal om vanuit huis aan een gezond gewicht te werken!

Ga direct aan de slag