Je brein en afvallen | deel 2

JE BREIN & AFVALLEN |DEEL 2

Iedereen heeft een stress-respons systeem. Wanneer je spanning en druk ervaart wordt deze geactiveerd. Eerst worden er adrenaline en noradrenaline aangemaakt. Daarna cortisol, ook wel hét stress-hormoon genoemd. Deze stoffen helpen je om in bedreigende situaties snel in actie te komen. Het ervaren van stress kan op bepaalde momenten dus zeker handig of noodzakelijk zijn, maar langdurige stress heeft ook een keerzijde. Je wordt bijvoorbeeld emotioneler, vergeetachtiger, kunt je minder goed focussen, maar het kan ook voor een lage weerstand zorgen of je slaap negatief beïnvloeden.

Maar nu dé vraag: Kun je van stress dik worden?

Sommige mensen vallen af door stress. Vaak komt dat omdat ze van de stress zeer actief worden of omdat ze niet kunnen eten. Maar helaas, over het algemeen wordt je van stress dik. Waarschijnlijk had je op een ander antwoordt gehoopt. Het is een samenspel van verschillende factoren wat dit veroorzaakt.

  1. Cortisol verhoogd je eetlust. Je krijgt met name zin in vette en zoete dingen, zoals chips, ijs en chocolade. Dit voedsel zorgt ook weer voor een verhoging van je cortisol. Kortom, de twee vormen een vicieuze cirkel.
  2. Onderzoek laat zien dat cortisol het vet uit andere delen van je lichaam naar de buikstreek stuurt. De omvang van je buik (buikvet) neemt dus toe. Het is juist dit vet wat schadelijk is, omdat dit de plek is waar verschillende ontstekingsachtige stofjes en hormonen worden gemaakt.
  3. Het is je adrenaline die je spijsvertegingssappen vermindert. Dit zorgt ervoor dat je spijsvertering op een laag pitje komt. Niet de bedoeling want als je af wilt vallen, wil je natuurlijk dat deze juist omhóóg gaat.
  4. De stijging van adrenaline zorgt er ook dat je glucose waardes in je bloed stijgen, wat kan leiden naar een onstabiele bloedsuikerspiegel. Ook hierdoor krijg je (meer) zin in vet en zoet.
  5. Last but not least, langdurige hoge concentraties van stresshormonen in het bloed stimuleert de aanmaak van vetcellen.

Kortom, stress helpt je niet met afvallen. Als je in je leven veel stress ervaart wordt afvallen dus moeilijk. Probeer je stresslevel te verlagen. Hieronder een aantal tips om je stress niveau naar beneden te halen:

Meditatie

Het wordt al duizenden jaren ingezet om de fluctuaties van de geest te kalmeren. Is meditatie vaag en zweverig? Sommige mensen denken van wel, hoewel brein onderzoek dit tegenspreekt. Meditatie heeft namelijk meetbare effecten op je brein. Het zijn met name de hersengebieden (prefrontale cortex en de insula) die te maken hebben met zintuigelijke waarneming, emotieregulatie, zelfbewustzijn, maar ook geheugen en besluitvorming die positief beïnvloed worden. Verschillende onderzoeken laten zien dat na je 8 weken meditatie je emoties makkelijker verwerkt, informatie beter kunt onthouden, hogere mate van empathie en compassie ontwikkelt en minder stress, ofwel angst ervaart. Best een mooi lijstje.

DOEN| download de app HeadSpace op je telefoon. Allemaal heerlijke meditaties voor zowel beginners als gevorderden.

Schrijven
Dit kan kalmerend en ontspannend zijn. Wanneer je jouw gedachten en gevoelens op papier zet creëer je een mooie manier om te reflecteren en inzichten te krijgen.

DOEN | Heb je moeite met schrijven? Dan kan het helpen om antwoord te geven om een paar vragen zoals bijvoorbeeldWaar ben je dankbaar voor? Welk cijfer geef je jezelf vandaag? Wat heeft je vandaag een goed gevoel gegeven? Wat zou je morgen anders toen ten opzichte van vandaag? Zo maar even wat reflectie vragen voor in de avond:-)

Muziek luisteren
Dit is een van de krachtigste manieren om emoties op te roepen. Vaak bij het horen van heerlijke muziek verdwijnt je slechte humeur als sneeuw voor de zon. Mooie tonen die direct je stemming verbeteren én je stress verminderen.

Bewegen
Het is goed voor je lichaam. Een rondje rennen, een wandeling of een stuk fietsen: wat je ook doet, je lichaam doe je er een plezier mee. En ondanks dat we vaak sporten zonder er bij na te denken, is je brein toch echt volop aan het werk. Sporten is dus niet alleen gezond voor je lichaam, maar ook voor je brein. Het bevordert je vermogen om te leren, stimuleert je geheugen én vermindert je stress.

Elke dag een vakantie moment
Om even tot rust te komen kun je elke (werk)dag een vakantiemoment inplannen. Het is een moment op de dag voor jezelf, zonder de afleiding van een laptop of telefoon. Ga iets doen waar je blij van wordt, wat bij jou een vakantiegevoel oproept. Al is het maar een kwartiertje, je stress zal er zeker minder van worden.

DOEN | Lees hier het artikel over hoe je een vakantie momentje thuis kunt creëren.

Ben je ervan overtuigd dat het moeilijk is om minder stress in je dagelijkse schema te ervaren? Of misschien ben je ervan overtuigd dat afvallen moeilijk is?  In mijn volgende blog leg ik uit wat zelfovertuigende belemmeringen zijn en hoe je deze omzet in krachtige, positieve gedachten.

Keep shining beautiful!

Veel liefs,

 

Daphne

Volgende blog >> wat zijn zelfovertuigende belemmeringen?

Start nu online met de afslankmethode van NewFysic, ideaal om vanuit huis aan een gezond gewicht te werken!

Ga direct aan de slag