Ben jij emotionele eter? Zo behoud je controle

De een heeft er meer last van dan de ander, maar emotie-eten komt bij veel mensen voor. Als ze verdrietig zijn bijvoorbeeld, maar ook op momenten van hevige euforie. Wat veroorzaakt dit fenomeen en hoe kun je er controle over behouden?

Gezondheidsdeskundige Bart legt het je uit.

 

De grote drie

Er zijn die soorten hormonen die je lastig vallen: cortisol, dopamine en seretonine.

  • Cortisol: dit hormoon komt vrij als je stress ervaart. Dit hormoon zorgt er ook voor dat de drang naar extra suiker, extra zout en extra vet eten toeneemt.
  • Dopamine: deze neurotransmitter wordt geassocieerd met beloning. Op het moment dat er iets positiefs staat te gebeuren speelt dit hormoon op en wil je jezelf belonen met extra lekker (lievelings)eten. Als we dat dan eten, willen we er eigenlijk alleen maar meer en meer van, om steeds opnieuw die shot dopamine te ervaren.
  • Seretonine: Als je hier te weinig van hebt, kun je depressie ontwikkelen. Dit hormoon en neurotransmitter zit niet in eten, maar ‘tryptophan’ wel, een aminozuur dat je nodig hebt om seretonine te produceren. Tryptophan zit in kaas, sommige koolhydraten en chocola.

 

Afleiding

Daarnaast kan eten een goede afleiding vormen van allerlei emoties. Het geeft je wat om handen en doodt de tijd. Ook hoort eten bij het vieren van positieve gebeurtenissen zoals een verjaardag of bruiloft. Niet zo gek dus dat je, als je je niet zo goed voelt, naar een dergelijke blije gebeurtenis en het bijbehorende eten.

 

Wat kun je eraan doen

Allereerst: het is echt niet erg om af en toe een emotionele eetbui te hebben. Komt het te vaak voor, is het goed om er wat aan te doen. Door het eten los te koppelen van de emotie, en in te zien waar eten in de kern voor bedoeld is – het voeden van je lichaam met de juiste voedingstoffen – ben je al een heel eind. Probeer een andere manier te vinden om je emoties onder controle te houden. Spreek af met goede vrienden om te praten, of ga lekker sporten of naar buiten. Kortom: zoek afleiding in andere dingen dan eten. En wees je bewust van je emotionele buien: merk je dat je op zoek gaat naar eten? Denk dan goed na over wat je écht nodig hebt. Is het eten, of een knuffel?

 

Dit artikel is geschreven door Bart (37). Bart is gezondheidsdeskundige in een dorpje in het Oosten van het land. Hij sterk van mening dat een gezonde leefstijl een positieve bijdrage levert aan een gezond gewicht en een energiek leven. Hij is ook niet vies van (een nuchtere kijk op) spiritualiteit. Regelmatig voorziet hij ons van nieuwe inzichten die ook hij meeneemt in zijn dagelijks leven met zijn jonge gezin.

Foto: Ali Inay via Unsplash

 

Ontdek de unieke afvalmethode van NewFysic. Meer dan 100.000 mensen gingen je voor.

Ga direct aan de slag