Ben jij een emotionele eter? Zo behoud je controle

De een heeft er meer last van dan de ander, maar emotie-eten komt bij veel mensen voor. Het komt bijvoorbeeld voor bij verdrietige momenten, maar ook op momenten van hevige euforie. Wat veroorzaakt dit fenomeen en hoe kun je er controle over behouden?

Gezondheidsdeskundige Bart legt het je uit.

Hormonen

Er zijn die soorten hormonen die je lastig vallen: cortisol, dopamine en seretonine.

  • Cortisol: dit hormoon komt vrij als je stress ervaart. Dit hormoon zorgt er ook voor dat de drang naar extra suiker, extra zout en extra vet eten toeneemt.
  • Dopamine: deze neurotransmitter wordt geassocieerd met beloning. Op het moment dat er iets positiefs staat te gebeuren speelt dit hormoon op en wil je jezelf belonen met extra lekker eten. Als we dat dan eten, willen we er eigenlijk alleen maar meer en meer van, om steeds opnieuw die shot dopamine te ervaren.
  • Seretonine: Als je hier te weinig van hebt, kun je een depressie ontwikkelen. Dit hormoon en neurotransmitter zit niet in eten, maar ‘tryptophan’ wel, een aminozuur dat je nodig hebt om seretonine te produceren. Tryptophan zit in kaas, sommige koolhydraten en chocola.

 

Afleiding

Daarnaast kan eten een goede afleiding vormen van allerlei emoties. Als je iets vervelends hebt meegemaakt op een dag, en je je niet zo goed voelt, verlang je naar comfort food omdat dit de focus weerlegt naar het lekkere eten. Maar ook hoort eten bij het vieren van positieve gebeurtenissen, zoals een verjaardag of bruiloft. Denk aan taart, champagne en andere lekkerneijen die je eet en drinkt om het leven en de liefde te vieren.

LEES OOK: Deze voedingsmiddelen boosten je metabolisme

Wat kun je eraan doen

Allereerst: het is echt niet erg om af en toe een emotionele eetbui te hebben. Komt het te vaak voor, dan is het goed om er wat aan te doen. Door het eten los te koppelen van de emotie, en in te zien waar eten in de kern voor bedoeld is – het voeden van je lichaam met de juiste voedingstoffen – ben je al een heel eind. Probeer een andere manier te vinden om je emoties onder controle te houden. Spreek af met goede vrienden om bij te praten of ga lekker sporten of naar buiten. Kortom: zoek afleiding in andere dingen dan eten. En wees je bewust van je emotionele buien: merk je dat je op zoek gaat naar eten? Denk dan goed na over wat je écht nodig hebt. Is het eten, of een knuffel?

 

Dit artikel is geschreven door Bart (37). Bart is gezondheidsdeskundige in een dorpje in het Oosten van het land. Hij sterk van mening dat een gezonde leefstijl een positieve bijdrage levert aan een gezond gewicht en een energiek leven. Hij is ook niet vies van (een nuchtere kijk op) spiritualiteit. Regelmatig voorziet hij ons van nieuwe inzichten die ook hij meeneemt in zijn dagelijks leven met zijn jonge gezin.

Foto: Ali Inay via Unsplash

 

Start nu online met de afslankmethode van NewFysic, ideaal om vanuit huis aan een gezond gewicht te werken!

Ga direct aan de slag