Sushi & NewFysic: wat kun je bestellen?

Ga je sushi eten? Lees je dan van tevoren even in, als je NewFysic volgt. Want wat kun je nu het beste kiezen als je naar een Japans restaurant of sushibar gaat? 

Heel veel mensen zijn gék op sushi. Wist je dat als je NewFysic volgt, je een heleboel gerechten gewoon kunt bestellen? Je moet alleen even weten hoe je door de menukaart heen navigeert. Wij helpen je daar graag bij!

Witte rijst

Sushi bevat vaak witte rijst, wat veel snelle suikers bevat. Dus probeer daar niet teveel van te nemen. Sommige restaurants bieden de optie om te kiezen voor sushi met bruine (zilvervlies)rijst, dat is een veel gezondere keuze. Nog beter zou je kunnen kiezen voor enkel sashimi, dit is heel dun gesneden rauwe vis (of soms vlees) of schaal -en schelpdieren en bevat geen rijst.

Voorgerecht

Als voorgerecht zou je kunnen kiezen voor een misosoep of een zeewiersalade. Tussendoor zou je (gegrilde/gewokte) groente of een paar edamame (sojaboontjes)kunnen nemen, deze sojabonen bevatten eiwitten en vezels.

 

LEES OOK: Gezond uit eten, hoe doe je dat?

 

Hoofdgerecht

Probeer voor de rest gegrilde gerechten te bestellen, bijvoorbeeld vis en spiesjes van kipfilet, biefstuk of ossenhaas. Kies liever niet voor tempura of andere gefrituurde gerechten. Deze gerechten hebben onze voorkeur:

  • salade van zeewier
  • misosoep
  • ebi-su (garnalen)
  • yakitori, spiesjes van kip en ui, gegrild met een teriyakisaus
  • oshinko, zuur van kool
  • ohitashi, gekookte spinazie met sesamzaadjes
  • shabu-shabu, dungesneden rundvlees gekookt met paddestoelen, kool en andere groenten
  • yakimono, diverse gegrilde gerechten
  • sashimi, in plakjes gesneden rauwe vis, geserveerd met wasabi (Japanse mierikswortel), sojasaus en ingelegde gember

Verboden voedsel

Verboden voedsel bestaat niet. Wanneer je echt heel erge trek hebt in iets en het jezelf ontzegt, dan blijf je er de hele dag aan denken en eet je voedsel wat eigenlijk niet je behoefte vervuld en daardoor eet je onbewust meer. Wanneer je dus echt niet zonder iets kunt, een stukje tempura bijvoorbeeld, eet hier dan een hele kleine portie van.

 

LEES OOK: Dit zijn de beste alternatieven voor alcohol

 

Tip!

Bestel een grote fles mineraalwater en probeer niet teveel alcohol te drinken (al weten we hoe lekker sake kan zijn ;)). Nog een goeie: als je met stokjes eet, eet je vaak langzamer. Dit is gunstig voor je verzadigingsgevoel, hierdoor eet je niet zo snel meer dan je nodig hebt.

 

Foto: j via Unsplash

Start nu online met de afslankmethode van NewFysic, ideaal om vanuit huis aan een gezond gewicht te werken!

Ga direct aan de slag