Tips om ongemerkt meer te bewegen

Bewegen is gezond, dat weten we allemaal. Maar als je een kantoorbaan hebt, veel in de auto zit of überhaupt weinig beweegt tijdens je werk of studie is het lang niet altijd even makkelijk aan die aanbevolen 30 minuten per dag te komen. Merel vertelt je hoe je toch aan je dagelijkse portie moves toe komt. Zonder dat je ’t doorhebt. 

De voordelen van genoeg lichaamsbeweging zijn eindeloos: je voelt je fitter, energieker, slaapt beter, wordt ouder, en ga zo nog maar even door. Maar nu ik ben begonnen met werken besef ik me pas hoe snel je in een bewegingsloze periode terecht kunt komen. Na het werken doe ik boodschappen, maak in avondeten en tegen de tijd dat ik het op heb… plof ik het liefste op de bank. Eigenlijk zou ik dan nog een rondje moeten gaan rennen, maar daar heb ik de energie dan niet meer voor. Om toch aan mijn dagelijkse portie beweging te komen, doe ik de volgende dingen.

Loop of fiets naar je werk

Door elke ochtend en avond een (functionele) wandeling te maken, heb ik het idee dat ik mijn hoofd leegmaak van werk en tegelijkertijd aan wat lichaamsbeweging doe. Bijkomend voordeel: je bent lekker buiten, ideaal voor een kantoortijger als ik. Neem je de tram naar je werk, stap dan eens een halte te vroeg uit en loop het laatste stukje. Voor mensen met een auto: parkeer je auto een paar straten verderop.

Maak van de nood een deugd

Staan er lege flessen naast de ijskast? Is de berging een puinzooi? Reikt het gras in de tuin tot aan je knieën? Zorg dan dat je na je werk een van deze klusjes opknapt. Door het glas naar de glasbak te brengen, eens even flink op te ruimen of het gras te maaien ben je lekker in beweging en bovendien hoef je dit vervelende karweitje dan later niet meer te doen. Voelt goed, toch?

 

LEES OOK: Tips om ’s avonds niet te gaan snoepen

 

Beweeg tijdens het tandenpoetsen

Gebruik de tijd dat je je tanden aan het poetsen bent voor het sterker maken van je beenspieren. Ga bijvoorbeeld 20x achter elkaar op je tenen staan. Of doe 15 squads of kniebuigingen. Kan trouwens ook prima tijdens het douchen.

Zit op een fitnessbal

Ik hoor je denken: zitten voor mijn lichaamsbeweging, hoe dan? Door tijdens het tv kijken of werken aan je bureau niet op een stoel maar op een fitnessbal te zitten spant je lichaam automatisch een heleboel spieren aan om in balans te blijven. Zonder dat je ’t doorhebt.

 

LEES OOK: 5 x Voeding voor een stralende huid

 

Een blokje om tijdens het bellen

Ik ken het hoor: languit op de bank of op je bed liggen en urenlang bellen met je vriendinnen. Maar hoe relaxed dit ook is, je lijf heeft hier niet zoveel aan. Wat beter is: rondjes lopen terwijl je belt. Door je huis of, nog beter: door je buurt.

Plan je koffiedates buiten

Spreek in plaats van in een café of coffeeshop, af in een park. Haal een koffietje to go en wandel door het park, schommel in de speeltuin of beklim een klimrek. Tijd genoeg om bij te kletsen, lol te trappen en ook nog wat aan je dagelijkse dosis beweging te doen.

 

Dit artikel werd geschreven door Merel (23), die onlangs begon aan haar eerste baan en zich rustig maar zeker losmaakt van haar (met bier gevulde) studentenleven. Samen met haar huisgenoten probeert ze door middel van de NewFysic methode wat rust en regelmaat in haar rijke sociale leven te krijgen.

 

 

Ontdek de unieke afvalmethode van NewFysic. Meer dan 100.000 mensen gingen je voor.

Ga direct aan de slag