30 juli 2018

Warm weer: tips tegen vocht vasthouden

We hebben het allemaal wel eens gehad, met het warme weer lijkt het wel alsof je opeens veel zwaarder bent geworden. Wanneer het erg warm is dan is het lichaam niet zo effectief met het doorsturen van vloeistof en gaan je bloedvaten in je lichaam meer openstaan. Hierdoor kan vocht zich ophopen.

Je kunt je lichaam een handje helpen tegen het vasthouden van vocht. Dit zijn onze tips tegen vocht vasthouden op warme dagen.

Drink voldoende

Het is op deze dagen extra belangrijk om voldoende water te drinken. Meer water drinken terwijl je vocht vasthoudt klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. Voldoende water drinken op warme dagen zorgt er namelijk echt voor dat je minder snel vocht vast houdt. Wanneer je te weinig drinkt en er dus een tekort aan vocht dreigt te ontstaan, gaat je lichaam vocht vasthouden. Een soort spaarstand dus. Ben je water ondertussen wel zo’n beetje zat? Probeer dan eens een van deze tips voor water met een smaakje.

 

LEES OOK: Bestel hier de befaamde Detox & Energy thee van NewFysic theepakket, zowel warm of koud te drinken.

 

Bewegen

Beweeg meer! Beweging zorgt voor een betere doorbloeding en vochtafdrijving. Let wel op het soort lichaamsbeweging dat je doet in combinatie met de temperatuur. Tijdens een hittegolf is het niet aan te raden op het heetst van de dag en rondje te gaan hardlopen. Zorg er op die extra warme dagen voor dat je bijvoorbeeld ’s avonds na het eten nog een wandeling maakt of fietst naar je werk in plaats van dat je de auto pakt.

Eet de juiste voeding

Wanneer je vocht vasthoudt tijdens warme (zomer)dagen kun je ook eens denken aan voedingsmiddelen die een vocht afdrijvend effect hebben: drink een kop brandnetel kruidenthee, eet verse ananas en zet asperges op het menu. Maar ook bleekselderij, komkommer en peterselie hebben van nature vocht afdrijvende eigenschappen.

 

LEES OOK: Tips om ongemerkt meer te bewegen

 

Let op zout

Dat je veel vocht vasthoudt kan komen door het warme weer. Je kunt ook nog letten op je zoutgebruik, dat is belangrijk voor de bloeddruk. Rookvlees en Slankie zijn wel mager maar bevatten wel relatief veel zout. Neem dan liever rosbief of cottage cheese. Voor meer smaak kun je peper gebruiken of andere kruiden (peterselie, bieslook etc.). Gebruik het liefst zo min mogelijk zout, of producten waar dat in zit zoals bouillon(blokjes), sambal, sojasaus, Maggie, augurken, Aromat, etc.

Vochtbalans van dag tot dag

Hoeveel vocht er in je lichaam is, verschilt van dag tot dag en van moment tot moment. Het hangt af of je veel zout gegeten hebt of niet, of je blaas gevuld is, of je veel hebt gezweet en welk moment het van de dag is. Het verschil kan oplopen tot 1-2 kilogram vocht, en dat verschil verklaart ook waarom je de ene dag wat meer kan wegen dan de andere dag. Als je lichaam te weinig vocht bevat, gaat het ‘bezuinigen’. Zo gaat er minder vocht naar de darmen, waardoor je verstopping kunt krijgen. Of je krijgt een droge mond. Als je ziek bent en vocht verliest door koorts, diarree of braken is het gevaar op een vochttekort erg groot. Hormonen hebben ook invloed op je vochtbalans (voor, tijdens en zelfs net na de menstruatie of ook wel met de eisprong).

Ga jij binnenkort vliegen? Dan zou het best eens kunnen dat je in het vliegtuig vocht gaan vasthouden. Lees hier onze tips om vocht vasthouden tijdens een vliegreis zoveel mogelijk te beperken.