Lang niet gesport? 5 tips om de draad weer op te pakken

Ben jij al maanden niet van de bank gekomen? Ligt jouw sportkleding al weken onder in de wasmand en kun je je niet eens meer herinneren hoe het voelt om spierpijn te hebben? You’re not alone. Merel heeft in haar leven al meerdere sport-loze periodes gekend, maar pakt de draad – of beter gezegd de gewichten – uiteindelijk altijd weer op. Hoe ze dat doet, lees je hier. 

 

Hopelijk kan ik de drempel voor jou zo wat verlagen.

 

Kerstkransjes en glühwein

Tja, wéten dat sporten goed voor je is, is wat anders dan het daadwerkelijk doen. Ik kan weken, wat zeg ik, maanden fanatiek in de sportschool rondhangen en dan opeens in een periode van niks doen terecht komen. Zo’n periode doet zich ook standaard aan het einde van het jaar voor, als de pepernoten lonken en Netflix uitpuilt met leuke kerstfilms.

 

Start met een schone lei

Het erge is, dat zou nu eigenlijk juist de periode moeten zijn om in beweging te blijven, maar het lukt mij – en een heleboel andere vrouwen – gewoon niet. En weet je: zo erg is dat niet. Zolang je de gewichten in januari weer oppakt, kan je lijf dat best hebben. Maar hoe doe je dat, weer gaan sporten na een periode van rust? Ik heb er in de loop der jaren wat trucjes voor ontwikkeld.

 

1 Rustig aan

Het kan verleidelijk zijn iets te hard van stapel te lopen. Zeker als je de weg naar de sportschool eindelijk weer hebt gevonden en je tijdelijk onoverwinnelijk voelt. Mijn advies: doe rustig aan. Je spieren hebben tijd nodig weer op gang te komen en kunnen nog niet hetzelfde gewicht aan als ze voor je ‘sport sabbatical’. Start dus met een lager gewicht als je aan krachttraining doet of ren bijvoorbeeld een koter rondje dan je gewend bent. Echt, het laatste wat je wil is een bak aan spierpijn. Je zou er maar ongemotiveerd van raken 😉

 

LEES OOK: Word je dik van koolhydraten?

 

2 Schakel een expert in

Om die reden is het ook geen overbodige luxe een expert of personal trainer in te schakelen. Hij kijkt naar je spieropbouw, uithoudingsvermogen en de doelen die je wilt bereiken. Op basis daarvan stelt hij een plan op wat past bij jouw persoonlijke situatie. Geen overbodige luxe, als je even uit de running bent geweest. Een personal trainer hoeft overigens geen klauwen met geld te kosten: bij de meeste sportscholen kun je gratis een afspraak maken voor een trainingsplan wat je vervolgens zelf uitvoert.

 

3 Check je brandstof

Bedenk van tevoren goed wanneer je wat gaat eten. Weer gaan sporten betekent (behalve spierpijn) namelijk ook een ander eetritme. En door hier op tijd een plan voor te maken, voorkom je onverwachte snaaipartijen. Volg je NewFysic? Dan kan je persoonlijke coach je adviseren over de aanpassingen in je voedingsplan.

 

LEES OOK: Zo helpt NewFysic jou af te vallen met blijvend resultaat

 

4 Denk (niet) na

Je herkent het vast wel: dat gesprek wat zich in je hoofd afspeelt voordat je (niet) naar de sportschool gaat. Je bent moe, je hebt honger, voelt je niet zo lekker en wat heb je geen zin! Mijn tip: probeer zo min mogelijk te denken. Pak gewoon je sporttas en gá. Mag je dan helemaal niet meer denken? Zeker wel. Aan het lijf dat je voor ogen hebt, het gevoel na het sporten of wat je na je work-out gaat eten. Maar al die negatieve gedachten? Die laten we lekker links liggen.

 

5 Shop een nieuwe sportoutfit

Het leven is een feestje, maar je moet zelf ze slingers ophangen. En die slingers zijn in dit geval een nieuw sportsetje of sportschoenen. Niets is zo motiverend als een fonkelnieuw stapeltje sportkleding dat geduldig op je ligt te wachten voor zijn eerste work-out. Hup, waar wacht je nog op?

 

Dit artikel werd geschreven door Merel (23), die onlangs begon aan haar eerste baan en zich rustig maar zeker losmaakt van haar (met bier gevulde) studentenleven. Samen met haar huisgenoten probeert ze door middel van de NewFysic methode wat rust en regelmaat in haar rijke sociale leven te krijgen.

Foto: juan pablo rodriguez via Unsplash

Ontdek de unieke afvalmethode van NewFysic. Meer dan 100.000 mensen gingen je voor.

Ga direct aan de slag