15 april 2019

Zo ga je vermoeidheid tegen

Het is echt niet zo gek als je tegen het einde van de winter vermoeid bent, klaar met het koude weer en de donkere dagen. Maar er is wel iets tegen te doen. Integreer deze tips in je dagelijkse routine en treed vol energie de lente tegemoet!

 

En voor je ’t weet schijnt dat zonnetje ’s ochtends weer je slaapkamer in.

 

Vervroeg je bedtijd

Ga je normaal om 22.30 uur naar bed? Zorg dan dat je in tijden van vermoeidheid een half uurtje eerder te bedde gaat. Je hoeft echt niet meteen in slaap te vallen, maar het feit dat je wat eerder in bed ligt zorgt er ook voor dat je langer uitrust en straks makkelijker in slaap valt.

 

Zorg voor een rustige naar-bed-routine

Is het bijna tijd om naar bed te gaan? Haast je dan niet maar start rustig met alles wat je doet voor het slapen gaan, zoals het schoonmaken van je gezicht, tandenpoetsen en een glaasje water naast je bed zetten. Een rustige bed-routine betekent ook: niet meer naar schermen kijken als je telefoon, televisie of iPad. Blauw licht heeft een negatieve invloed op je melatonine aanmaak. En laat je die nu hard nodig hebben om in slaap te kunnen vallen.

 

Eet en drink dit (niet)

Producten als alcohol, koffie, thee met theïne, snacks met veel vet of suiker kunnen je nachtrust verstoren. Je kunt er wel voor kiezen een kopje witte thee te drinken voor je gaat slapen, als je dat lekker vindt (en je er ’s nachts niet steeds van naar de wc moet).

 

Zorg dat je genoeg vitamines binnenkrijgt

Door te zorgen dat je lichaam helemaal in balans is, zal je ook minder last hebben van onrustige slaap. NewFysic biedt voor elke leeftijd, geslacht en behoefte de juiste vitamines aan. Neem een kijkje in de webshop. Als je ze voor 17.00 uur besteld heb je ze morgen in huis.

 

Dit artikel is geschreven door Bart (37). Bart is gezondheidsdeskundige in een dorpje in het Oosten van het land. Hij sterk van mening dat een gezonde leefstijl een positieve bijdrage levert aan een gezond gewicht en een energiek leven. Hij is ook niet vies van (een nuchtere kijk op) spiritualiteit. Regelmatig voorziet hij ons van nieuwe inzichten die ook hij meeneemt in zijn dagelijks leven met zijn jonge gezin.

Foto: Stacey Gabrielle Koenitz Rozells via Unsplash

Gerelateerd nieuws

14 december 2018

Het belang van vitamine D

Vitamine D, ook wel de zonnevitamine genoemd, is een ontzettend belangrijke vitamine. Hij zorgt onde...

29 januari 2019

Dit is waarom je (extra) kaneel zou moeten eten in de winter

Naast dat het toevoegen van kaneel aan gerechten of dranken ontzettend lekker kan zijn, helpt het je...