Je brein en afvallen | Deel 1

Het brein. Niet voor niets wordt door experts aangegeven dat er te weinig aandacht is voor het brein bij afvallen.

Daarom hebben wij breinexpert Daphne Feller uitgenodigd om in de maand januari ons mee te nemen in de wondere wereld die het brein heet. In een viertal artikelen en een live event via Instagram hopen we wat wijzer te worden over de werking van de hersenen in het algemeen en in combinatie met afvallen.

Daphne Feller  van BrainExplainers >>

Feiten over het brein

Er gebeurt onwaarschijnlijk veel en het kan je helpen om te begrijpen hoe je brein werkt wanneer je graag af wilt vallen, want je brein is de sleutel naar gedragsverandering. Het is een van de meest fascinerende organen in het lichaam. Het verbruikt maar liefst 20 procent van alle zuurstof die je lichaam tot haar beschikking heeft. Dit terwijl het maar 1300 gram weegt. Het is ook een van de ingewikkeldste organen. Het speelt een belangrijke rol bij het functioneren van onze psyché en ons lichaam. Het regelt, bewust en onbewust, een aantal zeer belangrijke dingen. Je kunt hierbij denken aan vitale levensfuncties, zoals ademhalen en hartslag­frequentie, maar het zorgt ook voor gedachtepatronen.

Het brein en jouw eetgedrag

Je brein is vanuit de evolutie ontwikkeld om je veilig te houden. Ofwel, het helpt je elke dag om keuzes te maken die bedreigingen minimaliseren. Het doel is om jou te helpen overleven. Eeuwen geleden hielp je brein je tijdens de jacht om zelf geen slachtoffer te worden van wilde dieren. Anno 2021 werkt jouw brein nog steeds hetzelfde, alleen is het decor veranderd. In plaats van wilde dieren en onveilige levensbedreigende situaties, hebben we nu een veilige leefomgeving.

Je brein scant de omgeving echter nog steeds op eenzelfde manier als toen. Daarom interpreteert het een bepaalde situaties als levensbedreigend. Denk bijvoorbeeld aan minder/weinig eten in je omgeving, het verliezen van een baan of het beëindigen van een relatie, maar hetzelfde gebeurt ook wanneer je bijvoorbeeld kritiek krijgt, afgewezen wordt, of je status verliest. Dit is in essentie niet levensgevaarlijk, maar je brein ervaart dit wel zo. Op zo’n moment zal het op automatisch gedrag (aanval, verdediging of vluchtgedrag) overgaan, zoals bijvoorbeeld ongezond en/of te veel eten.

Je kunt jouw brein echter aanleren om de bedreiging anders te interpreteren, zodat je er ontspannen mee om kunt gaan en jezelf niet verliezen in ‘verkeerd’ automatisch eetgedrag. Kortom, jezelf aanleren hoe je jouw brein voor je kunt laten werken. En niet tegen je.

3 Tips:

#1 Zorg allereerst voor een positieve, ondersteunende en stimulerende omgeving. Je brein is sociaal. Dit betekent dat wanneer je positieve mensen om je heen hebt, je brein voor de aanmaak van bijvoorbeeld dopamine zal zorgen. Dit is een stof, neurotransmitter, die je een goed gevoel geeft. Verzamel dus mensen om je heen die zeggen: ga ervoor, wat knap van jou en hoe kan ik je helpen? Dan wordt afvallen makkelijker!

  • DOEN: Wie worden jouw buddies deze periode? Laat ze dit ook weten door een leuk bericht te sturen “Hi lieve vriendin, ik wil gaan beginnen met afvallen. NewFysic gaat me daarbij helpen en ik wil jou vragen of je mijn buddy wilt zijn? 🙂 Je weet me altijd zo te motiveren met jouw positiviteit.

#2 Besteed tijd aan zelfreflectie. Wat zijn situaties die (veel) emoties oproepen? Je brein handelt vaak automatisch, dus wanneer het automatisch reageert in een emotionele bui, dan bestaat de kans dat je een duik in de snoepkast neemt. Tenminste, als je dit in het verleden ook vaak gedaan hebt. Om deze reden is het belangrijk dat je jouw emotionele momenten kent. Alleen dan kun je dit patroon doorbreken. Bereid je op deze situaties voor door jezelf af te vragen wat je nog meer kunt doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wandelen, een vriendin bellen, tv kijken, gevoelens opschrijven, breien of schilderen. Je brein is plastisch wat inhoudt dat het kan van structuur kan veranderen. Door dit plaatsvervangende gedrag dus vaak te herhalen, her- programmeer je jouw brein. Je zult steeds minder behoefte krijgen om jouw emotionele situaties met eten ‘op te lossen’.

  • DOEN: Maak een lijst waar je blij van wordt en wat je kunt gaan doen wanneer je geneigd bent om te gaan snacken of snaaien. En…. Ga het dan ook DOEN.

#3 Wees lief voor jezelf. Ben je vaak online? Regelmatig aan het multitasken? Heb je slaapgebrek? Last van chronische stress? Dit zorgt ervoor dat je brein overprikkelt raakt, waardoor je je emotioneler en je minder sterk voelt. Het gevolg kan zijn dat je sneller in oude gewoontes vervalt. Maak tijd voor ontspanning, zorg dat je niet constant onder druk staat, ga op tijd naar bed gaat en beweeg. Het zorgt er niet alleen voor dat je je nieuwe gewoontes beter volhoudt, maar ook dat je minder stress ervaart. En stress maakt dik, en dat wil je natuurlijk niet. Waarom stress je dik maakt, leg ik je in mijn volgende blog graag uit.

Keep shining beautiful!

Liefs,
Daphne

Volgende blog >> Stress maakt dik. Feit of fabel?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron:                                                            

Start nu online met de afslankmethode van NewFysic, ideaal om vanuit huis aan een gezond gewicht te werken!

Ga direct aan de slag